Dziś jest: Środa 24 maja 2017, imieniny: Joanny i Zuzanny

SZLAKI ROWEROWE

Dzięki inicjatywie Starostwa Powiatowego w Gryficach powstał kompleksowy projekt utworzenia sieci szlaków rowerowych w powiecie gryfickim pod nazwą "GRYFLAND".

Wytyczono cztery szlaki rowerowe prowadzące przez najbardziej atrakcyjne tereny regionu i połączono je w zwartą sieć razem z istniejącym już międzynarodowym, nadmorskim szlakiem rowerowym R10. Łączna długość wszystkich szlaków wynosi 198,5 km, a ich cechami charakterystycznymi są: różnorodność i uniwersalność. Poszczególne szlaki są zróżnicowane pod względem długości, stopnia trudności oraz rodzaju atrakcji turystycznych na trasie. Całość została pomyślana tak, aby każdy rowerzysta mógł tu znaleźć interesujące trasy dla siebie.

Szlaki zostały wytyczone na bazie istniejących dróg - z dużym naciskiem na bezpieczeństwo. Dlatego też wyjątkowo w kilku miejscach niewielkie odcinki prowadzą wzdłuż ruchliwych szos, a w większości są to lokalne, zaciszne drogi asfaltowe i różnego typu drogi i ścieżki polne i leśne. Stan nawierzchni tych dróg będzie sukcesywnie poprawiany, aby maksymalnie zwiększyć komfort jazdy rowerem. W najbliższym czasie władze powiatu planują wybudowanie na niektórych odcinkach szlaków osobnych dróg wyłącznie dla ruchu rowerowego. Wszystkie szlaki zostały na całej swej długości wytyczone i oznakowane w terenie w 2005 r. przez kadrę znakarzy rowerowych Oddziału Szczecińskiego PTTK im. Stefana Kaczmarka.

Poniżej przedstawiamy dwa szlaki rowerowe GRYFLAND, które prowadzą turystów przez miejscowości gminy Karnice:

SZLAK ZIELONY
PŁOTY - TRZYGŁÓW - GRYFICE - CERKWICA - TRZĘSACZ
Długość szlaku: 53,5 km

Z historią za pan brat
Ten szlak to prawdziwa lekcja złożonej, ale i pięknej historii Pomorza Zachodniego. Na trasie odwiedzimy miejsce kultu boga Słowian Trzygłowa we wsi Przygłów, a w Cerkwicy, przy studzience św. Ottona namacalnie odczujemy w jakich okolicznościach kulty pogańskie zostały ostatecznie wsparte przez chrześcijaństwo. Przy ruinach kościoła w Trzęsaczu zadumamy się nad sensem lub bezsensem walki człowieka z siłami natury. Szlak wiedzie głownie przez płaski lub lekko pofalowany teren. Jedynie w Cerkwicy czeka nas stromy podjazd. 53,5 km, jakie mamy do przejechania, to nie jest zbyt długi odcinek, ale jechać będziemy często brukiem i ażurowymi płytami betonowymi, co spowolni nasze tempo. Warto zatem zarezerwować więcej czasu na jazdę, tym bardziej że na trasie czekają na nas liczne atrakcje turystyczne.

PŁOTY
0 km
- Wyruszamy ze stacji kolejowej. Szlak rozpoczyna się na drodze asfaltowej za torami i biegnie na północny zachód. Dojeżdżamy do skrzyżowania z szosą Płoty - Golczewo, skręcamy w prawo przez wiadukt i zaraz za nim w lewo w drogę betonową. Szlak wiedzie nas przez malownicze i spokojne okolice. Po lewej mijamy zabudowania i dojeżdżamy do rozwidlenia betonówek.

1,9 km - Droga biegnie dalej prosto w kierunku lasu, ale my skręcamy w lewo do Krężla. Za sadem skręcamy w prawo, przejeżdżamy przez kolonię Krężel. Warto nieco przyspieszyć na tym odcinku, bowiem w osadzie czeka nas wyścig z żądnymi wrażeń pieskami. Docieramy do skraju lasu, przecinamy strumyk i urokliwą drogą leśną wyjeżdżamy na otwartą przestrzeń.

WANIEROWO
6,5 km
- Dotarłszy do ogrodzonego parku skręcamy w prawo. Szeroka droga gruntowa doprowadza nas do mało uczęszczanej i nieco dziurawej asfaltówki. Docieramy do Baszewic. Teraz skręcamy w lewo i jedziemy cały czas asfaltem. Przecinamy zalesioną dolinę i za niewielkim podjazdem roztacza się przed nami malowniczy pejzaż z prastarym Trzygłowem w tle.

TRZYGŁÓW
11,6 km
- Po zwiedzeniu tej niezwykle atrakcyjnej wsi skręcamy koło kościoła w słabo uczęszczaną asfaltówkę do Brodnik. Warto się tu zatrzymać na chwilę, bowiem roztacza się stąd przepiękny widok. Rzędy drzew po obu stronach drogi wyznaczają oś widokową, która w perspektywie zamknięta jest doskonale widocznym na horyzoncie kościołem w Gryficach. Przecinamy tory kolejowe i dojeżdżamy do Brodnik. Ostrożnie pokonujemy skrzyżowanie z ruchliwą szosą 109 i już jesteśmy w lesie. Czeka nas teraz bardzo przyjemny odcinek. Dobrze utrzymanymi drogami leśnymi dojedziemy aż do samych Gryfic.

16,7 km - Dojechaliśmy do zadaszonego deszczochronu z ławkami. Doskonałe miejsce na odpoczynek. Od tego miejsca spotykać będziemy na szlaku tablice dydaktyczne postawione przez Nadleśnictwo Gryfice, dzięki którym dowiemy się o wielu ciekawostkach dotyczących okolicznych lasów. Skręcamy w lewo i teraz droga wiedzie wzdłuż skraju doliny Regi. Samej rzeki nie widzimy, ale po prawej teren silnie opada w dół. Zbocza porasta stary las bukowy.

NADLEŚNICTWO GRYFICE
19,0 km
- Dotarliśmy do asfaltówki. Szlak wiedzie w prawo do Gryfic, ale warto na moment pojechać w lewo i odwiedzić teren Nadleśnictwa. PO zwiedzeniu miniogrodu dendrologicznego przy Nadleśnictwie wracamy do zakrętu i długim, przyjemnym zjazdem docieramy do miasta.

GRYFICE
20,8 km
- Ulicą Zdrojową wzdłuż Regi docieramy do ul. Starogardzkiej. Przy Bramie Wysokiej skręcamy w lewo i następnie w pierwszą ulicę w prawo. Mijamy po lewej Muzeum Kolejki Wąskotorowej, przecinamy tory kolejowe i szeroką drogą żwirową jedziemy na wprost. Kolejno skręcamy w prawo (ul. Łąkowa), w lewo, w prawo (ul. Obrońców Westerplatte i dalej ul. Podmiejską) i znów w prawo (ul. Nowy Świat). Za torami docieramy do ruchliwej ul. Kamienna Brama, skręt w lewo i po krótkim odcinku znów w lewo w ul. Niekładzką. Wydostaliśmy się z miasta. Teraz, jadąc przyjemną drogą asfaltową, mijamy kolejno Niekładź, Rusinowo i Przybiernówko.

GRĄDY
34,1 km
- Na końcu wsi skręcamy w prawo i kierujemy się wybrukowaną aleją do Modlimowa. Tu w centrum wsi kierujemy się w prawo i alejką asfaltową docieramy do jednej z najpiękniejszych miejscowości w powiecie: Cerkwicy.

CERKWICA
40,1 km
- Dotarliśmy do szosy Kamień Pomorski - Trzebiatów. Skręcamy w prawo i ostrożnie (na tym odcinku samochody jeżdżą często z dużą prędkością) dojeżdżamy do centrum wsi. Skręcamy asfaltówką w lewo i jedziemy niezbyt długim, ale za to stromym podjazdem. Będzie to prawdziwy test siły naszych nóg i ... sprawności przerzutek w rowerach. W połowie podjazdu można zrobić krótki odpoczynek. Jest ku temu dobry pretekst: olbrzymi dąb na osiedlu mieszkaniowym. W okolicy kościoła skręcamy w lewo i łagodnym zjazdem docieramy na skraj wsi. Jedziemy teraz szeroką drogą gruntową wśród pól. Po ok. 1 km koniecznie należy się zatrzymać i spojrzeć wstecz. Cudowna panorama Cerkwicy na zawsze pozostanie w naszej pamięci. W Gocławicach skręcamy w lewo.

KARNICE
45,1 km
- Po dojechaniu do Karnic skręcamy w drogę asfaltową w prawo przed kościołem, a następnie w lewo na rozwidleniu szos na końcu wsi. Wjeżdżamy w las. Za moment główna szosa skręca w prawo, a my jedziemy dalej prosto. Nawierzchnia drogi jest tu mocno dziurawa, ale za to przez najbliższe kilometry będziemy podziwiać piękne tereny leśne. Zaraz za lasem docieramy do osady Niwy i skręcamy w prawo. Jedziemy starą aleją do Dreżewa. Przed nami rozwidlenie dróg brukowych na skraju wsi. Kierując się w lewo, dojedziemy do pałacu. Szlak natomiast skręca przed parkiem w prawo. Początkowo jedziemy "zielonym tunelem" po bruku, a za wsią wyjeżdżamy na otwartą przestrzeń. Prosta droga wyłożona płytami betonowymi powiedzie nas wzdłuż torów kolejki wąskotorowej do majaczącego na horyzoncie Trzęsacza.

TRZĘSACZ
53,5 km
- Dojechawszy do szosy Dziwnów - Pogorzelica połączyliśmy się tym samym z międzynarodowym szlakiem rowerowym R10.

SZLAK CZARNY
BROJCE - GÓRZYCA -OTOK - CERKWICA
Długość szlaku: 23,5 km

Rozległe krajobrazy
Ten stosunkowo krótki szlak został zaprojektowany jako swego rodzaju alternatywa przy planowaniu wycieczek rowerowych w powiecie. Duża pętla złożona ze szlaku zielonego, R10 i czerwonego to ambitne wyzwanie dla rowerzystów. Korzystając ze szlaku czarnego, można w ciągu jednego dnia przejechać małą pętlę wokół Gryfic, łącząc trasę przejazdu z odcinkiem szlaku zielonego z Gryfic do Cerkwicy i szlaku czerwonego z Gryfic do Brojc. Na szlaku, poza Cerkwicą i Otokiem nie spotkamy miejscowości szczególnie ciekawych turystycznie, ale za to będziemy podziwiać wspaniałe, rozległe krajobrazy. Większość trasy prowadzi bowiem przez otwarte tereny o charakterze rolniczym. Szlak jest dość łatwy do pokonania, nie napotkamy tu żadnych trudności terenowych, więc ma on charakter rekreacyjny.

BROJCE
O km
- Szlak rozpoczyna się we wschodniej części wsi, przy rozwidleniu dróg ze szlakiem czerwonym. Jedziemy główną drogą przez centrum wsi, mijając kościół po lewej. Przy skrzyżowaniu dróg przed szkołą jedziemy nadal prosto szosą, z której skręcamy w prawo do Pruszcza. Przejeżdżamy przez wieś i drogą polną na wprost wjeżdżamy w las. Droga doprowadzi nas do rzeczki. Skręcamy w lewo, następnie w prawo przez most do Borzęcina. Na końcu wsi skręcamy w lewo i za przejazdem kolejowym docieramy do Górzycy.

GÓRZYCA
11,3 km
- W centrum wsi przy kościele ostrożnie przecinamy ruchliwą szosę 109 i jedziemy dalej na wprost. Jadąc cały czas drogą gruntową, napotkamy dwa rozwidlenia. Za pierwszym razem wybieramy drogę odchodzącą skośnie w prawo, a po 100m skośnie w lewo. W Otoku skręcamy w prawo i jedziemy asfaltówką do Zacisza. Droga asfaltowa poprowadzi nas dalej do Węgorzyna, gdzie przy przystanku PKS skręcimy w prawo. Droga skręca teraz łukiem w lewo i dochodzi do szosy. Skręcamy w lewo do Trzeszyna, a tam, na końcu wsi w prawo.

CERKWICA
23,5 km
- W pobliżu kościoła dojeżdżamy do styku ze szlakiem zielonym. Koniec szlaku czarnego.